Skip to main content

Bilutstillingen i Geneve 2018!

Dette er å regne som vårens viktigste begivenhet for bilbransjen. Arrangøren lovet å vise frem 900 modeller fra 180 utstillere, inkludert 110 verdens og Europadebuter. Det var forventet et antall besøkende på over 700 000 i løpet av den drøye uken messen varer. Hit kommer bilinteresserte fra hele verden. Årets utstilling handlet i stor grad om elektriske drivlinjer og hybridbiler.

SUVer i ulike størrelse. Mange bilprodusenter jobber hardt for å utvikle el-biler, bla Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen og Jaguar, som alle var å se på messa.

Mercedes skal frem mot 2025 satse over 90 milliarder kroner på utvikling av el-biler. De har opprettet sitt eget merkenavn EQ, der de skal rendyrke produksjonen av helelektriske biler.

Audi kommer i år med sin første volumproduserte el-bil, E-tron Quattro. De har gjort om en stor fullskala fabrikk som produserte Audi A1 til en helfabrikk som nå produserer e-Tron Quattro og e-TronSportback. Det sies også at fabrikken deres i Belgia utelukkende skal i 2018 produsere e-Tron biler. De ønsker å skille seg fra markedet med b.l.a lang rekkevidde og hurtig lading.

BMW I3 har siden den ble introdusert vært en el-bil favoritt i Norge. Nå rigger BMW seg for el-bil revolusjonen. De skal bygge sitt eget senter for forskning på hvordan ytterligere forbedre alt fra cellenes levetid og lading. Her vil de samle all sin kompetanse på battericeller. BMW skal investere 200 millioner Euro i senteret de neste 4 årene.

Volkswagen har også kastet seg på el-bil bølgen og planlegger å bruke enorme summer på å utvikle el-biler og ladbare hybrider fram mot 2025.

Jaguar kommer med sin første el-bil i år, Jaguar IPace, Suv. Den er forventet å sørge for salgsrekord. Over 1200 kunder har allerede betalt depositum på bilen. Jaguars nyeste familiemedlem har dristig interiør, dramatiske proposisjoner og fremtidens teknologi, en nullutslippsbil. Den har lang rekkevidde og høy ytelse.