Skip to main content

Audi med ny folkefavoritt?

Audi e-tron Q4 50 Quattro

Med en rekkevidde inntil 483 km, tar den deg bekymringsfritt til neste ladestopp. 19,3 kwh/100km gjør at bilen har et lavt forbruk som sørger for færre nødvendige ladestopp. Nåtidens satsing på elbil gjør det mye lettere for deg som forbruker å eie en elbil. Tilgjengeligheten på ladere er mye større enn før og gir oss enda bedre grunn til å ta del i det grønne skifte på veien.

Førsteinntrykk

Vi har nå satt Audi e-tron Q4 50 Quattro på en lang test ved å kjøre den hjem fra byen Weilheim in Oberbayern i Tyskland til vårt lokale i Horten. Dette er en strekke på 1589 km, og det er verdt og nevne at det ikke var et eneste problem på turen. Ved hyppig bruk av IONITY ladere langs veien var det lett å komme seg til Horten. Når bilen tilbyr god rekkevidde og regenerer ved enhver mulighet kommer du langt uten å måtte stoppe å lade.

Bilens kjøreegenskaper

Audi e-tron Q4 50 Quattro viser seg fra sin beste side ved å tilby fabelaktig kjørekomfort når du skal kjøre lengre strekker. Samtidig er dette en sportslig og morsom bil når man skifter til dynamic kjøremodus. Bilens interiør gir også et sportslig inntrykk, med et ratt litt utenom det vanlige. Q4 e-tron er en bil som dekker de behovene man trenger dersom man ønsker en romslig men kompakt elbil som også tilbyr kanskje markedets aller beste firhjulstrekk system. Kanskje dette er en bil som passer akkurat dine behov?

Et stilrent og lekkert interiør bidrar til luksusfølelse i bilen.

Et firehjulstrekk system i særklasse

Quattro gjør det til en lek å komme seg rundt alle mulig terreng og dette er noe Audi har vært kjent for i alle år. Vi gleder oss veldig til å se videre hvordan Quattro systemet på denne Audi e-tron Q4 50 Quattro fungere på de norske fjellveiene. Hvis Audi her leverer samme kvalitet som de har gjort de siste årene kan det ikke bli annet en bra. Dersom du har hytte på fjellet eller ønsker å utforske veier som ikke nødvendigvis er ny asfaltert, vil dette kanskje være den riktige bilen å gjøre det med.

Vår reiserute

Fra Weilheim gikk turen til Leipzig i første omgang. Dette er en strekke på 483 km, og vi hadde kun et stopp for å lade. Ved økonomisk kjøring tjener man mange kilometer på batteri.

Videre gikk turen til Kiel som ligger 491 km fra Leipzig. Denne strekken hvor mesteparten av veien foregår på autobahn gjør at bilen trekker noe mer strøm enn vanlig. Vi stoppet tre ganger å ladet, med intervaller på 30 minutter. Dette gjør at vi lett kan følge trafikken og heller ha tre korte ladestopp, fremfor et eller to lange.

Vi oppnådde riktignok ulike forbruk på veien hjem, men klarte å registrere laveste forbruk på 13,8 kWh/100km. Med et slikt forbruk bidrar det til at vi enkelt legger igjen mange kilometer på få stopp. Dette til stor fornøyelse for oss som sjåfører.

Vår erfaring

Det vi har erfart på denne turen er at bruken av IONITY ladere gjør det lett å planlegge neste stoppested. Deres app tilbyr et godt og oversiktlig kart over hvor de ulike laderne er plassert, og tilgejgneligheten på laderne.  Vi har funnet ut at bilen fungere flott til langkjøring og krysser av alle de kriteriene vi anser å være avgjørende for valget av elbil. Så kanskje dette kan være noe for deg? Om du ønsker å vite mer om bilen eller ta en uforpliktende prat er det bare å ta kontakt.

Audi e-tron Q4 50 Quattro, Elbil, Ionity, langtest, ny folke favoritt?, Q4, Quattro, Reise